Автоматичні двері    Всім відомо, якими зручними є автоматичні двері, особливо коли руки зайняті сумками або пакетами при виході з супермаркету.

    Привід дверей однобічного відчинення за своєю конструкцією нагадує великий доводчик, оснащений електромотором. Будучи встановленим над дверима зсередини приміщення, привід однобічного відчинення за допомогою важільних тяг різної форми відкриває звичайні двері однобічного відчинення назовні або всередину.

    Його первагою є відносно мала вартість (він дешевше приводу розсувних дверей), недоліком - мала інтенсивність, тому що двері однобічного відчинення отримують при русі більші навантаження, ніж розсувні. У Європі така автоматика одержала найбільше поширення в Скандинавії з її прохолодним кліматом (двері однобічного відчинення краще розсувних ущільнені за периметром), наявністю безлічі невеликих, але дорогих магазинів і високим рівнем турботи про інвалідів.

    У випадку якщо розсувні двері встановити абсолютно неможливо, ефективно використовувати однобічну автоматику дозволить поділ входу й виходу. При цьому напрямок відкриття завжди повинен бути вбік від відвідувача. Це виключає удари людей стулками і як наслідок - травми й поломки автоматики.

    Сучасна автоматика розсувних дверей представлена в компанії " Аспект-Плюс" німецькими, швейцарськими, шведськими й італійськими виробниками, більша частина яких - BESAM, DITEC, DORMA, GEZE або TORMAX.

    Всі ці виробники випускають повний спектр відомих типів приводів автоматичних дверей, плюс у кожного з них є декілька власних оригінальних моделей.

    Якісний привод автоматичних дверей зі скла має такі характеристики:

• швидкість відкривання двох стулок - порядку 1,5 м/с;

• максимальна загальна вага стулок - 200-250 кг;

• ресурс моторедуктора - не менш 2-3 млн. відкривань.

    Всі приводи автоматичних дверей комплектуються типовим набором аксесуарів. У нього входять датчики руху, електромеханічний замок, фотоелементи безпеки, аварійні акумуляторні батареї й селектор режиму роботи (що іноді суміщає функцію програматора).

    Датчики руху - найбільш важливий аксесуар. Вони приводять автоматику в рух при наближенні відвідувача. Від якості їхньої роботи, завадостійкості, дальності дії залежить багато в чому ефективність застосування автоматичної двері.

    Сучасні датчики руху бувають двох типів: інфрачервоні і мікрохвильові. При цьому всі вони працюють за активним принципом - випромінюють сигнал і приймають його відбитим від навколишніх об'єктів (принцип дії радара). Тільки такі датчики можна встановлювати на вхід з вулиці, тому що вони не реагують на сніг, дощ, протяги й сонячний світло.

    Інфрачервоний датчик має широку зону виявлення, високу чутливість. Його доцільно встановлювати, коли відвідувачі підходять до дверей збоку. Також корисною властивістю інфрачервоного датчика є можливість задавати форму зони виявлення виходячи з геометрії проходу. Інфрачервоні датчики краще працюють на високих (до 3 м) проходах.

    Наступний вид аксесуарів автоматичних дверей - фотоелементи безпеки. Це пара, що складається з інфрачервоного передавача й приймача, які монтують ліворуч і праворуч відносно дверного прорізу. Якщо в ньому перебуває людина, те інфрачервоний промінь між приймачем і передавачем не пройде й автоматичний привод не закриє стулки до моменту, поки промінь не буде відновлений. Такий пристрій обов'язковий до установки за вимогами безпеки. Він несе подвійну користь: розсувна стулка не вдарить необачного відвідувача, а затиснутий дверима відвідувач не викличе, намагаючись звільнитися, перекіс стулок і пов'язаний із цим дрібний ремонт. 

    Електромеханічний замок автоматичних дверей - це спеціальний пристрій, що монтується усередині корпуса привода й відрізняється за виглядом від звичайних замків. Він призначений для дуже інтенсивної роботи і являє собою спеціальної форми засув, переміщуваний вгору електромагнітом перед кожним відкриванням автоматичних дверей і звільняючий каретки стулок. Як тільки стулки знову замикаються, засув опускається донизу під дією поворотної пружини. У неробочий час, коли датчики автоматичних дверей відключені, замок надійно блокує стулки, крім можливості розсунути їх ззовні руками.

    У якій-небудь екстремальній ситуації, коли автоматика відключилася і потрібно покинути приміщення, розсунувши стулки вручну, замок легко розблокувати зсередини за допомогою спеціального важеля, закріпленого на стіні поруч із дверима.

    Акумуляторні батареї - досить важливий елемент безпеки. Вони дозволяють приводу продовжувати роботу не менше години при відключенні електроживлення (у випадку аварії). Коли заряд батарей закінчується, блок керування визначить це і виконає заздалегідь внесену програму - залишить двері відкритими або закритими й припинить роботу. Додаткова користь від батареї полягає в тому, що вона компенсує короткочасні падіння напруги.

    Селектор режиму роботи - це кнопковий або поворотний перемикач, що задає приводу один з наступних алгоритмів:

• нормальний режим - працюють обидва датчики, автоматичні двері відкриваються на всю ширину проходу як для вхідних, так і для вихідних;

• однобічний режим - активний датчик тільки з однієї сторони, зазвичай на вихід;

• зимовий режим - автоматичні двері відкриваються не повністю, обмежуючи приплив холодного повітря в приміщення;

• відкриті двері - привод не реагує на сигнали детекторів руху, автоматичні двері постійно перебувають в відкритому стані;

• односторонний закриті двері - привод не реагує на сигнали детекторів руху, але дозволяє відкрити автоматичні двері натисканням кнопки, установленої, наприклад, у кімнаті охорони.

    Існують моделі селекторів, оснащені жидкокристалічним дисплеєм. Вони також дозволяють задавати такі параметри, як швидкість руху стулок, час паузи між відкритим станом і початком закривання й т.п., але співробітники охорони (у більшості випадків саме вони користуються селектором), найчастіше не мають достатньої кваліфікації (та й особливого бажання) змінювати подібного роду настройки. Їх робить персонал компанії, що обслуговує автоматику, за допомогою численних регуляторів блоку керування, розташованого усередині корпуса приводу.